En lokal bloggportal stärker din webb

Bloggportalen på vk.se har funnits länge. Det första inlägget skrevs av Josefin Isaksson i december 2005 och sedan dessa har antalet bloggare ökat rejält. Hos oss samlade vi en bred och unik samling av personer där båda lokala toppolitiker och ”vanliga” personer exponerades på samma villkor. Portalen blev snabbt populär och Ingvar Näslund (publisher för vk.se) blev bland annat nominerad till Stora Journalistpriset (2007) för arbetet med politikerbloggarna.
I slutet av 2008 hade antalet bloggare vuxit så pass mycket att vårt (egentligen temporära) bloggverktyg knappt fungerade längre. Vi tog då beslutet att satsa på ett helt nytt egenutvecklat system där användarna själva får registrera sina konton och bloggar. Projektet startades upp i mitten av maj 2009 (vissa förseningar på grund av andra projekt under våren) och i början av juli var vi äntligen klara med den första beta-versionen. Äntligen var blogg.vk.se född!

Just varför vi valde att bygga allt själv istället för att använda t.ex. WordPress MU är det många som undrar över. Jag kommer inte behandla den frågan i detta inlägg utan återkommer kanske till det i en senare bloggpost om det fortfarande finns intresse.

Varför har vi bloggportalen, vilken nytta medför den?

Varför har man då en bloggportal på en lokaltidning. Det finns några anledningar som vi tycker är viktigare än andra.

Västerbottens-Kuriren har länge kört hårt med en kampanj som går ut på att få våra läsare och besökare att känna sig delaktiga i nyhetsflödet i Västerbotten. Detta har gått under en (kanske lite cheesy) slogan: ”Du är med”, en slogan som passar mycket väl in på att bjuda in våra läsare att delta på en plattform som är nära kopplad till vår webb (och till viss del även pappersupplagan). Här får alla vara med: lokala toppolitiker, lokala kändisar, sportprofiler och ”vanliga” svenssons får likvärdig exponering och har samma chans att föra fram sitt budskap eller bara visa hur deras vardag ser ut.

Vad har då vi som tidning för nytta av vår bloggportal. Tord Daniel Hedengren behandlade det hela i ett lysande inlägg i början av 2009. Han sammanfattade det hela med tre punkter:

  • Mervärde. Lokalbloggarna ger tidningssajten innehåll den annars inte hade haft, och kommer tveklöst fylla ett behov hos läsekretsen.
  • Superlokal annonsering. All lokal annonsering kan förlängas till lokalbloggarna, och skeptiska lokala företag som kanske sponsrar fotbollslaget kan tänkas bli intresserade av att synas på en blogg om lokal sport – exempelvis. Enorma möjligheter.
  • Flugpapper. De lokala bloggarna kan fånga upp nya läsare till tidningssajten, via sökmotorer såväl som av rent intresse för ett innehåll som annars har varit svåråtkomligt eller kanske inte ens existerat i organiserad form.

Jag kan inte annat än att instämma. Vi som var tidigt ute har redan känt effekterna från två av de ovanstående punkterna, mervärde och flugpapperseffekten. Ett fint exempel på detta är våra politikerbloggar som varje dag diskuterar aktuella ämnen som trots allt berör alla oss västerbottensbor i vår vardag. Där snackar vi både mervärde och flugpapperseffekt. Ett annat bra exempel är en relativt nystartad supporterblogg (Löven4Ever) till hockeylaget Björklöven. Hit söker sig supportrar som vill läsa mer om sitt favoritlag och samtidigt kan hitta mer läsning i form av nyheter och krönikor från vår sportredaktion. Chansen att de återvänder till vk.se (om de nu inte redan var trogna besökare) är relativt stor om du frågar mig.

Ett annat bra exempel på mervärde är de som bloggar taggar upp sina inlägg med etiketter. Detta är såklart inget nytt eller för den delen ovanligt men det kan användas på ett väldigt bra sätt för att ge merläsning till ett aktuellt ämne. Ett exempel på detta är för några veckor sedan då ett olagligt streetrace tog plats på E4:an just utanför Umeå. Detta gav upphov till ett antal inlägg om just denna händelse där våra besökare kunde hitta åsikter och tankar om vad som hade hänt.
För att vara lite tjatig tar jag upp ännu ett exempel. När det skulle avgöras vilken stad i Sverige som skulle få bli kulturhuvudstad 2014 diskuterades det hejvilt bland våra bloggare och detta gav upphov till bland annat dessa inlägg. Detta kunde vi snabbt länka upp och därmed ge våra läsare ännu mer att grotta ner sig i.

Senast idag (6/10-09) dök det upp ännu ett fint exempel. Umeås kommunalråd Lennart Holmlund skänkte 1000 kr till Umeå IK (som för tillfället befinner sig i en ekonomisk kris och hotas av konkurs) och uppmanade samtidigt fler att följa hans exempel. Webbredaktionen snappade upp detta och toppade med det på vår startsida. Därefter hakade fler och fler politiker på med donationer och inlägg i sina bloggar, läsarkommentarer började välla in och även icke-politiker bloggade om det. Allt detta från ett inlägg på vår bloggportal.

Vad har de som bloggar hos oss för nytta av den?

Varför ska man då blogga hos oss på vk.se istället för att t.ex. starta en blogg på blogg.se eller wordpress.com? Det finns ett antal punkter som vi erbjuder som är svåra att få tag på någon annanstans.

  • Vi erbjuder framför allt en plattform där du verkligen har chansen att synas. Västerbottens-Kuriren är en lokal tidning och varför inte då synas tillsammans med vårt lokala redaktionella material.
  • Våra bloggare når en stor publik. Varje dag har vi i snitt 100 000 besök på vk.se och varje bloggare har chans att synas ordentligt på vår startsida.
  • Vi har ett nytt och modernt system som tagit inspiration från de stora och populära bloggverktygen (WordPress, blogg.se, blogspot) och som har en ständig utveckling baserad på en dialog med våra användare. Vi tillåter bland annat att inlägg skrivs via SMS och MMS (ingen direkt nyhet egentligen men väldigt uppskattat av våra bloggare) och varje ny post pingar automatiskt alla stora indexeringstjänster (Twingly, nyligen.se m.fl.).
  • Startar man sin blogg på blogg.vk.se får man även ta nytta av den fina rankingen som vår toppdomän har hos sökmotorer, t.ex. Google. Det tar inte lång tid innan inläggen visas högt upp bland träffarna på namn och andra specifika sökord.

Det viktigaste skulle jag dock säga är själva exponeringen som erbjuds. Det gäller lite att prata till den narcissistiska sidan som vi alla har (mer eller mindre märkbar bara).

Hur har det gått?

För att lättast kunna visa lite hur utvecklingen sett ut sedan lanseringen av vår öppna bloggportal tar jag till lite statistik (alla älskar vi väl statistik?). Dessa siffror plockade jag fram för några veckor sedan:

Vecka        Sidv.            Unika        Besök        % besök*
38                167 047      29 085       59 678          8,63
37                177 300      28 860       57 141           8,57
36                163 927      28 532        55 957          8,63
35                159 044      26 153        53 079          8,04
34                148 564      24 824       48 660          7,50
* Antal procent som besöken motsvarar jämfört med den totala trafiken för vk.se den veckan.

Statistik gamla bloggportalen
Lanseringsdatum : 2005-11-09
Avecklingsdatum: 2009-07-08
Antal inlägg:  33092
Inlägg per dag : 24
Antal kommentarer:  23807
Antal kommentarer/dag: 17

Statistik nya bloggportalen (blogg.vk.se)

Lanseringsdatum: 2009-07-09
Antal aktiva bloggar:  424
Inlägg sedan starten:  8654
Inlägg per dag:  112
Antal kommentar:  7381
Antal kommentarer/dag:  95

Siffrorna ovan fortsätter hela tiden åt det positiva hållet i samma takt som antalet nystartade bloggar dräller in och bloggportalen är nu på god väg att bli vår största underavdelning på vk.se (näst efter lokala nyheter då såklart).
Sammanfattningsvis kan vi dra slutsatsen att en lokal bloggportal blir allt viktigare i vår satsning mot att bli det självklara lokala navet där alla verkligen kan känna igen sig då vi säger ”Du är med”.

Avslutar med att presentera mig själv lite. Jag som skrivit detta inlägg heter Christoffer Larsson och jobbar sedan tre år tillbaka på Västerbottens-Kuriren som webbutvecklare. Följ mig gärna på Twitter (twitter.com/chredd) där jag gärna pratar om allt som har med sociala medier, Internet och vårt digitala samhälle att göra.

PS

Följ gärna utvecklingen av Skånebloggar också, ett spännande projekt i regi av Thord Daniel Hedengren på uppdrag av bland annat Sydsvenskan och HD

Dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Bloggy
  • Maila artikeln!
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Pusha

Etiketter: , , ,

6 kommentarer till “En lokal bloggportal stärker din webb”

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by TT Spektra and TT Spektra. TT Spektra said: Ny bloggpost: En lokal bloggportal stärker din webb (http://cli.gs/maZXS) [...]

  2. [...] Larsson jobbar som webbutvecklare på Västerbotten-Kuriren, och gästbloggade nyligen på Spektrabloggen. Där skriver han om tidningens lokala bloggnätverk, något som självfallet ligger mig varmt om [...]

  3. [...] stor framgång med sin lokala bloggportal. Den har drivit upp deras trafik till rekordnivåer. Läs här vad Christoffer Larsson, webbutvecklare på vk.se skriver om projektet. Etiketter: Bloggar, [...]

  4. [...] En lokal bloggportal stärker din webb Apropa lokala bloggnätverk. Ni missade väl inte VK:s Christoffer Larssons gästinlägg på Spektrabloggen? [...]

  5. [...] någon överraskning. Därför är det kul när den här typen av bloggposter får uppmärksamhet, om Västerbotten-Kurirens bloggnätverk på Spektrabloggen. [...]

  6. [...] Larsson jobbar som webbutvecklare på Västerbotten-Kuriren, och gästbloggade nyligen på Spektrabloggen. Där skriver han om tidningens lokala bloggnätverk, något som självfallet ligger mig varmt om [...]

Lämna en kommentar