Du har en sajt, webbshop eller YouTubekanal som du vill ska växa. Att ha en eller ett par egna sajter och kanaler är ett bra sätt att skaffa passiv inkomst eller rent av kunna arbeta med på heltid. Alltid bra att ha minst två inkomstkällor istället för bara en som många har. För att växa måste du veta vad dina besökare verkligen tycker. Gör kundundersökningar och se pengarna börja rulla in på bankkontot.

Använd kundundersökningar

Kundundersökningar, tänker du, är inte det bara för de riktigt stora sajterna som Ikea och Hm? Kan du verkligen ha kundundersökningar på en ny mediasajt, din webbshop som säljer hundhalsband eller till YouTubekanalen om ekologisk mat? Ja, definitivt! Kundundersökningar är ett bland de viktigaste redskapen som du har för att förstå dina kunder/följare och din marknad. Kundundersökningar är ditt bästa underlag för att skapa bra innehåll och för att förstå hur du bäst ska marknadsföra dig. Även bloggar, webbshoppar, nyhetskanaler om hundar och fotboll behöver ”marknadsföras”. Lägg inte ner en massa tid på en sajt utan att verkligen ge dig själv möjligheten att lyckas. Gör en kundundersökning genom att testa Ungappeds kundundersökningsverktyg helt gratis redan idag. Utan kostnad kan du skapa en professionell kundundersökning att skicka ut till dina besökare. Eller så låter du varje person som surfar in på din sida svara på ett par genomtänka frågor.

Kundundersökningarna får också ditt företag att verka seriöst. Det uppfattas som att du är en sajtägare som verkligen tar din sajt eller kanal på allvar: du beter sig som de stora aktörerna. Din sajt går från att vara en liten sajt bland miljoner andra, till att uppfattas vara en riktig hemsida/webbshop med ekonomiska resurser och mycket kunskap.

Skapa rätt slags undersökningar

För att lyckas med din sajt räcker det inte med att bara göra undersökningar, utan du måste göra undersökningarna på rätt sätt. Först och främst måste de se professionella ut. Det räcker inte med hemmagjorda undersökningar i google drive. Om du inte ids lägga tid på dina undersökningar, kommer inte heller dina kunder eller besökare att göra det. För det andra kan det vara klokt om du verkligen frågar dig vad du är ute efter. Eftersom många sajter har undersökningar är det inget som alla besökare tycker är jätteroligt att göra. Att ställa frågor ”bara för att” kommer inte leda framåt. Istället måste du ställa frågor som både ger dig ledtrådar om kundernas/läsaras önskemål och som de samtidigt tycker är intressanta att svara på. Frågor som vad de tycker är intressant att läsa/köpa är alltid en bra fråga. Du kan också fråga dem ”varför”, då det ger dig fler uppslag att arbete med. För det tredje måste det finnas nog många svarsalternativ för att folk ska kunna ge ett bra svar, samtidigt som det inte ska ta en halv minut att hitta rutan som de vill klicka i. Du kan också rikta dina undersökningar till kunder som köper en viss sak eller läser en viss artikel. Börja alla undersökningar med att skriva hur lång tid det kommer att ta att besvara undersökningen, så kommer fler delta.