Papperstidningen nu komplement till internetportalen
År 1996 var ett internetabonnemang årets julklapp, och sedan dess har internetanvändandet fullkomligt exploderat. Idag är det få personer i Sverige som inte har tillgång till internet i bostaden eller via sin smartphone eller surfplatta. Det har naturligtvis påverkat hur vi lever, söker efter information samt naturligtvis hur vi kopplar av och hittar underhållning.
Tidiga internetportalen för syns skull
Då, i det tidiga internets gryning var det många som trodde att internet var en fluga och inget som skulle bestå och växa sig stort. Men i takt med internets popularitet och användning insåg fler och fler medieaktörer vikten av att synas på webben upptill traditionella media. Många tidningar skapade en hemsida för syns skull, mest för att finnas på internet i fall någon undersökte saken, och helt klart som ett komplement till papperstidningen. Ofta fanns det inga artiklar eller reportage på webben, och hemsidan uppdaterades sporadiskt.
Idag ser utformningen helt annorlunda ut, och förhållandet mellan pappersmediet och internetforumet har svängt om helt. Idag är det snarare pappersutgåvan av magasinet eller tidningen som fungerar som ett komplement till internetportalen, som ofta uppdateras dagligen trots att pappersutgåvan fortsätter att publiceras en gång i veckan eller månaden.
Mångfacetterade internetportaler fulla med information
Dagens aktörer inom tryckt media har mer eller mindre alla en internetportal som uppdateras ofta, i många fall flera gånger dagligen. Detta gör att det är informationen som går att hitta på webben som är färskast och senast uppdaterad, och den tryckta tidningen har ofta därför en annan inriktning med en annan typ av reportage och information. Ibland fokuserar den tryckta tidningen på mer djupdykande reportage som man kanske hellre läser på papper än på en skärm, eller artiklar som inte är så tidskänsliga.
Det har också blivit vanligt med bloggar och krönikörer på internetportalerna, vilket ger mervärde till internetsidan och då dessa ofta uppdateras dagligen eller till och med flera gånger dagligen är tanken att de ska dra besökare till hemsidan på en daglig basis. Många är dessutom de bloggare och krönikörer som har börjat med att skriva för en tidning via just en blogg på tidningens internetportal och sedan blivit så populära att de fått flytta in i den tryckta versionen av tidningen eller magasinet, vilket till exempel har skett hos både tidningen Amelia och Veckorevyn.