Något som är ett relativt nytt begrepp inom mediebranschen är influencers. För cirka tio år sedan när det här med att blogga började slå igenom var det nog ingen som kunde tro att det skulle bli ett yrke att försörja sig på. Många började med att blogga som en kul grej, där de skrev om sina liv ungefär som i en dagbok. Det var främst familj och vänner som läste, men så småningom hittade fler människor till bloggarna och de började växa. När bloggaren tipsade om produkter kunde det snabbt leda till att dessa sålde slut i affärerna, vilket fick företagen att inse hur fördelaktigt det kunde vara att samarbeta med bloggare. Tack vare att det finns så många som bloggar finns det nästan en blogg för varje bransch att nå ut i. Om man till exempel vill nå ut till de som pluggar till högskoleprovet år 2019 är det perfekt att annonsera i en blogg där många av följarna är studenter.

Hur blir man influencer?

Först och främst måste man se till att finnas i sociala medier, gärna med samma användarnamn på både blogg och Instagram till exempel för att folk ska hitta en. Det tar tid att bli influencer och det är inget som händer över en natt. Allt hänger på att folk ska vilja läsa ens blogg eller inlägg på sociala medier och för att skapa intressant innehåll måste man lägga ned mycket arbete. En tydlig nisch är viktig, till exempel kanske man bloggar om mat, mode eller träning. Ju tydligare nisch desto enklare att sedan hitta, eller bli hittad av, företag att samarbeta med. Som influencer måste man skapa relationer och få läsarna att få förtroende för en. Svara därför alltid på kommentarer och frågor som kommer in och se till att även följa andra och kommentera hos dem. Att ha många följare är viktigt, men det är inte allt. Det är bättre att ha 1000 engagerade följare än 10000 som inte är ett dugg engagerade. Dessutom kan man även om man har färre följare få en rejäl räckvidd genom att folk delar ens inlägg.

Hur arbetar en influencer?

Det kan verka som att en influencer endast jobbar med att ta bilder på sig själv och skriver om sitt liv. Men sanningen är att det är ett ganska krävande arbete då man som influencer gör allting själv för det mesta. Många planerar samarbeten med företag, fotar, filmar, redigerar, klipper och skriver inläggen helt på egen hand vilket är enormt tidskrävande. Att dessutom sköta ett eget företag med allt som hör till med deklaration, fakturering och skatter är inte alltid helt enkelt. Därför skaffar många större influencers assistenter som kan hjälpa dem så att de kan fortsätta med sin kärnverksamhet.