Längre och djupare media vinner mark
Länge gick utvecklingen mot kortare och kortare nyheter och notiser. Reportage blev till korta små blänkare, vi ersatte filmer med tv-serier och böcker mot bloggar. Det korta, snabba och lättsmälta har mer och mer tagit över sättet vi läser, lyssnar och tar emot information, med tidningen Metro som ett klassiskt exempel. Men på senare år har en motreaktion vuxit sig allt större och nu allt mer blivit en motvikt att räkna med upptill det korta och lite ytliga. Djupdykande reportage och intervjuer känns plötsligt intressanta och vi tar oss tid att gå in på djupet, förstå något till fullo, istället för att bara skrapa på ytan.
Radio och podd i djupdykande format
Radioprogram och poddar som fokuserar på ett ämne lite djupare blir nu alltmer populära, med podden Värvet av och med Kristoffer Triumf som en stor aktör inom gebitet. Podden Värvet startade i februari 2012 då den första intervjun spelades in, och sedan dess har Kristoffer Triumf genomfört och bandat mer än 200 intervjuer, alla över en timme och många över två timmar. Podden fokuserar på djupare samtal med intervjuobjekten som får berätta i lugn och ro, ofta över en fika hemma hos Kristoffer Triumf, vilket har gjort Värvet till en podd och ett medium som många kändisar föredrar framför traditionella media med korta frågor som kräver snabba och snärtiga svar. Värvet har blivit extremt populär och även genererat en bok och en internationell variant med djupdykande intervjuer på engelska. Även Sveriges Radio satsar på djupdykande reportage med populära P3 Dokumentär som storfavorit bland lyssnare.
Längre artiklar i tidningar för specialintressen
Också den tryckta pressen har upplevt ett uppsving för artiklar och reportage som inte bara skrapar på ytan utan som verkligen går till botten. Ett exempel är Magasinet Filter som introducerades på den svenska marknaden redan 2008. Konceptet är långa artiklar om samhälle, nöje och världen i stort, ofta på flera sidor med få bilder. Tidningen har även genererat systerkonceptet Magasin Hunger, som fokuserar på mat med allt som hör till, ofta med ekologisk vinkling. Både Filter och Hunger har blivit omåttligt populära och fortsätter att växa i en tid då tryckt media generellt sett går allt sämre, vilket visar att gänget bakom dessa koncept verkligen är något på spåren.