I takt med att IT-tekniken har utvecklats har allt fler yrken skapats som tidigare inte fanns. Det handlar om allt från programmerare och nätverkstekniker till webbdesigners och support. Ett annat sådant yrke är sociala medier-ansvarig. Detta är ett yrke som har växt fram i takt med att sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn har blivit viktiga kanaler för företag att marknadsföra sig och ha direktkontakt med sina kunder. Företagens närvaro på sociala medier är numera en del av deras identitet, och för de större företagen betyder det att man kontinuerligt måste skapa innehåll som är intressant, som stimulerar interaktivitet med kunderna, som följer företagets policyer och som bidrar till just skapandet av denna identitet. Att göra detta till alla de olika plattformar som idag finns under paraplytermen ”sociala medier” är ett heltidsjobb, vilket har lett till att allt fler företag anställer människor vars enda arbetsuppgift är att ansvara för företagets publicering och interaktion i sociala medier.icon-set-1175046_960_720

Att detta är ett relativt nytt yrke märks inte minst på att det ännu inte finns en särskild ”titel” för den som har detta ansvarsområde. ”Sociala medier-ansvarig” är en svensk term som förekommer relativt ofta i dessa sammanhang. Det är också vanligt med olika former av engelska titlar på tjänsten, till exempel ”social media manager”, ”community manager” och ”head of community communication”. Andra svenska exempel är ”digital kommunikatör”, ”projektledare sociala medier”, ”ansvarig digitala medier” och ”projektledare för nätverksrelationer”. Dessa exempel kommer dock från anställningar – om man väljer att frilansa i branschen kan man själv välja vilken titel man vill sätta på sin kompetens. Som egenföretagare i en relativt ny bransch kan det dock vara skönt att slippa tänka på påminnelsefakturor och administration. Då kan man vända sig till företag som Intrum för att få hjälp med factoring.

Även om yrket alltså fortfarande är nytt på marknaden, verkar det snabbt bli etablerat, och det verkar vara här för att stanna. Något som tyder på det är att det dyker upp allt fler utbildningar som är inriktade på arbete med sociala medier. Om man vill ha en bra grund att stå på inför kompletterande studier i sociala medier kan man gå en kommunikationsutbildning på universitet eller högskola – det är trots allt kommunikation som arbetet med sociala medier till stor del går ut på. Många som arbetar inom branschen idag är dock självlärda när det gäller sociala medier, och kommer från en mängd olika bakgrunder.