Trots att den svenska mediebranschen drabbats av nedskärningar och tuffa sparkrav under de senaste åren fortsätter branschen att locka folk. Detta syns inte minst på skolorna och på universiteten där det stora utbudet av utbildningar inom media fortfarande är mycket populära. En orsak till populariteten är förmodligen att branschen fortfarande omges av en viss glamour som tilltalar många unga människor. En del av dem som gjort karriär inom svensk media har dessutom blivit berömda rikskändisar. Strävan att bli känd och att få synas och höras är säkert något som driver många unga till mediebranschen.

Finns det pengar i media?

Jan_Guillou_001Om man vill tjäna stora stålar är journalistyrket kanske inte det allra säkraste kortet men det finns ändå folk som jobbar inom media som tjänar rätt avsevärda summor. Vem tjänar mest av de svenska mediaprofilerna? I en granskning som Dagens Media gjorde 2015 visade det sig att den bäst betalda profilen i svensk media är journalisten och författaren Jan Guillou. Han tjänade nästan sju miljoner kronor år 2014. Det är dock värt att komma ihåg att en stor del av hans inkomster består av annat än endast journalistjobb. Guillou är ju en av landets populäraste författare vilket förstås bidrar till att driva upp hans inkomster. Bland de övriga som placerade sig i toppen fanns Alex Schulman och SVT-journalisten André Pops. Den högst betalda kvinnan var Britt-Marie Mattson på Göteborgsposten som tjänade strax under 1,3 miljoner kronor. Också i mediebranschen domineras inkomsttoppen av män. Bland de 14 bäst betalda mediepersonerna hittades endast två kvinnor.

För att bli berömd krävs passion

Många unga som funderar på vilken utbildning de ska söka sig till känner sig ambivalenta inför mediebranschen. Å ena sidan lockas de av medias trendiga rykte men å andra sidan känner de stor osäkerhet inför svårigheten att få en fast anställning. Nyheter om ständiga nedskärningar bidrar till osäkerheten. Med tanke på var mediebranschen befinner sig för tillfället kan man ju undra om det är en klok investering att, som ung student, välja att söka sig till en medieutbildning. Allt beror förstås på vilken motivation och vilka avsikter man har. Att gå in i branschen för att man vill tjäna stora pengar eller för att man hoppas bli en rikskänd tv-profil är med största sannolikhet dömt att misslyckas. Istället bör man välja mediebranschen för att man verkligen brinner för journalistiken och för att man har en stark vilja att informera allmänheten. Personer som inte lockas av pengar och berömmelse blir oftast också de bästa journalisterna.